گزارش ایسنا از بحران برف در چهارمین روز
تاريخ : سه شنبه 15 بهمن 1392 | 15:49 | نويسنده : سید جواد

ورود روحانی و جهانگیری به بحران برف

عصر روز گذشته، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی - رییس جمهور کشورمان با اشاره به بارش شدید برف در مناطق مختلف کشور بویژه استان‌های گیلان و غرب استان مازندران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو را موظف کرد تا در اسرع وقت پیگیریهای لازم در راستای بهبود شرایط مردم در زمینه تامین آب، برق و وسایل گرمایشی و تسریع در روند کمک رسانی و ارائه خدمات مناسب به آنان در روستاها و نقاط دور افتاده و بازگشایی راهها و جاده‌ها در این مناطق را انجام دهند تا مردم در شرایط سخت ناشی از سرما دچار کمترین مشکل شوند.

همچنین اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس‌جمهور نیز در تماس تلفنی با استاندار مازندران، در جریان آخرین وضعیت مناطق غرب استان و نیازهای مردم این منطقه قرار گرفت و ضمن اعلام آمادگی برای ارسال هر نوع امکانات و تجهیزات مورد نیاز استان، تصریح کرد: دولت و شخص رئیس‌جمهور توجه ویژه‌ای به رفع نیازهای مردم غرب مازندران و عادی‌سازی هرچه زودتر شرایط در این مناطق دارد.

ربیع فلاح جلودار - استاندار مازندران - نیز گزارشی از آخرین وضعیت مناطق غرب استان و اقدامات صورت گرفته به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه کرد و خواستار حمایت هرچه بیشتر دولت در زمینه امدادرسانی و خدمات‌دهی به مردم شد و افزود: امدادرسانی به روستاها و بازگشایی راه‌های روستایی با جدیت در حال انجام است و امیدواریم امروز پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شود.

 

گزارش قدمی از آخرین وضعیت امداد‌رسانی

 حسن قدمی - رییس سازمان مدیریت بحران کشور که اقدامات انجام شده در مناطق برف‌زده با هماهنگی و مجوز سازمان تحت امرش انجام می‌شود درباره آخرین وضعیت مناطق برف‌زده در شمال کشور به خبرنگار حوادث ایسنا، گفت: بارش برف و بسیاری از حوادث این چنینی اجتناب‌ناپذیر است اما مهم این است که بتوانیم پس از بارش برف یا وقوع حوادث، در مدت زمان کمتری اقدام به ارائه خدمات کرده و وضعیت را به شرایط عادی بازگردانیم؛ وگرنه مواردی نظیر قطعی برق در پی بارش برف و ... در همه جای دنیا رخ می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت امدادرسانی به برف‌زدگان دو استان گیلان و مازندران، خاطرنشان کرد: وضعیت در شهرستان چالوس بهتر شده اما در برخی شهرها نظیر تنکابن مشکلاتی وجود دارد که در هماهنگی‌هایی که با مدیریت بحران استان‌های تهران، البرز، سمنان، گلستان و قزوین انجام دادیم، بنا شد تا این استان‌ها دستگاه‌های برف روب خود را به مدت یک هفته به استان‌های گیلان و مازندران منتقل کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از هماهنگی مدیریت بحران با سپاه پاسداران برای در اختیار قرار گرفتن تجهیزات و دستگاه‌های این نهاد برای امدادرسانی به برف‌روبی در استان‌های برف‌گیر و برف‌زده به ویژه مازندران و گیلان خبر داد و افزود: با شهرداری تهران نیز برای ارسال دستگاه‌های برف‌روب به ویژه باب‌کت که قابل برف‌روبی در معابر فرعی را دارد، صحبت کرده‌ایم و بنا شده امکانات این نهاد نیز در اختیار قرار بگیرد.

قدمی با اشاره به سکونت حدود چهار تا پنج هزار خانوار در مناطق برف‌زده مازندران و گیلان، تصریح کرد: بنابر آخرین گزارشاتی که تا دوشنبه شب واصل شده، مورد کشته و مصدومی در پی بارش شدید برف در این دو استان نداشتیم.

وی باز کردن معابر و جاده‌های اصلی را امری راحت‌تر از باز کردن معابر و راه‌های فرعی برشمرد و افزود: مشکلی که داریم، عمدتا در بازگشایی معابر فرعی است؛ چرا که نمی‌توان یک لودر را به کوچه و خیابان انداخت و برف‌ها را کنار زد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از پخت نان در مراکز استان‌ها و انتقال و توزیع نان و آب‌ معدنی در میان ساکنان مناطق برف‌زده خبر داد و افزود: تعدادی ژنراتور نیز به استان‌ها فرستاده شده تا نانوایی‌هایشان فعالیت خود را از سر بگیرند.

 

امنیت مطلوب و ورود یگان‌وِیژه

 وضعیت امنیتی و نگرانی از بابت آن نیز دغده دیگری بود که با قطع جریان برق در این مناطق قوت بیشتری گرفت، اما سردار احمدرضا رادان، جانشین رییس پلیس کشور در گفت‌وگو با ایسنا، از آماده‌باش کامل نیروهای انتظامی و یگان ویژه دو استان گیلان و مازندران خبر داد و در تشریح آخرین امدادرسانی به مردم گرفتار در برف دو استان گیلان و مازندران، گفت: تمام نیروهای انتظامی در این دو استان در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

وی با اشاره به ورود ماموران یگان ویژه به مناطق برف‌زده گیلان و مازندران، گفت: همچنین در راستای امدادرسانی هر چه سریع به مردم محبوس شده و تامین نظم و امنیت، از روز گذشته تاکنون یگان‌های ویژه به کار گرفته شدند و همچنان امدادرسانی ادامه دارد.

سردار مسعود جعفری‌نسب ، فرمانده انتظامی استان مازندران نیز وضعیت امنیتی در این استان را خوب ارزیابی کرد و از آماده‌باش نیروهای پلیس راهور، یگان ویژه و ... خبر داد و به ایسنا گفت: در حال حاضر دستگاه‌های امدادی مشغول فعالیت در محل هستند.

وی با بیان اینکه مسیر تنکابن که شب گذشته بسته شده بود صبح امروز بازگشایی شد، افزود: در قسمت‌های برف زده تمامی نیروهای امدادی مشغول به کار هستند و شاهراه اصلی مازندران که از رامسر تا آمل را در بر می‌گیرد نیز باز است و مشکل تردد وجود ندارد.

رئیس پلیس مازندران درباره چرایی اعمال محدودیت ترافیکی در برخی از محورهای این استان نیز گفت: به منظور ارائه خدمات بهتر و تسریع در امدادرسانی یکسری محدودیت ترافیکی در این محورها اعمال شده که هم‌اکنون برداشته شده است؛ اما از رانندگان می‌خواهد ضمن پرهیز از سفرهای غیرضروری حتما در محورهای برف‌گیر زنجیر چرخ به همراه داشته باشند؛ چرا که پلیس از تعدد خودروهای فاقد زنجیر چرخ جلوگیری خواهد کرد.

جعفری نسب از آماده‌باش ویژه نیروهای پلیس، یگان ویژه، پلیس راهور، بسیج، سپاه در محل خبر داد و گفت: این نیروها در سطح استان مستقرند و خوشبختانه وضعیت ایمنی مطلوبی در استان وجود دارد و مشکلی نداریم.

وی درباره ارائه خدمات به شهروندان و حادثه‌دیدگان نیز افزود: در این خصوص اولویت‌بندی‌هایی صورت گرفته و خدمات به افراد ارائه خواهد شد.

رئیس پلیس مازندران درباره مشکل قطعی برق و احتمال بروز یکسری مشکلات امنیتی اظهار کرد: همانطور که گفتم مشکلی در این مناطق نداریم.

جعفری‌نسب با بیان اینکه از زمان بارش برف تاکنون در شهرهای مختلف استان نظیر رامسر، نوشهر، تنکابن و ... حضور داشته‌ام ، گفت: خوشبختانه مشکلی گزارش نشده است با این وجود پلیس در آماده‌باش کامل است و اجازه هیچ‌گونه فرصت‌طلبی و سودجویی را به عده‌ای انگشت شمار نخواهد داد.

 

ارسال کمک‌های امدادی از استان تهران به استان‌های برفی

 سیدحسین هاشمی - استاندار تهران نیز از کمک رسانی به استان‌های گیلان و مازندران به دلیل بحران‌های به وجود آمده بر اثر بارش شدید برف خبر داد و به ایسنا گفت: با توجه به اعلام نیاز استان‌های شمالی، بخش‌های مختلف استانداری تهران که امکان کمک رسانی داشتند عملیات کمک رسانی را آغاز کرده‌اند و شب گذشته نیز با کولیوند، رئیس سازمان امداد و نجات کشور صحبت داشتیم تا با هر آنچه در توان داریم برای کمک رسانی به مردم این منطقه اقدام کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل برف و باران سنگین، مردم برخی مناطق به سختی افتاده‌اند اما با این حال باید شرایط را تحمل کنیم؛ اکنون تمام استان‌های همجوار استان‌های شمالی، کمک رسانی را به این مناطق آغاز کرده‌اند تا اگر مشکلی به ویژه در منطقه مازندران به وجود آمد آن را حل کنند.

 

تخریب پنج مدرسه در گیلان

مهدی حاجتی ، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در پی بارش شدید برف و ایجاد بحران از مردم خواست تا در جهت کمک به ادارات آموزش و پرورش استان و مناطق آسیب دیده همکاری های لازم را با مدیران مدارس داشته باشند و گفت:‌در جریان بارش برف پنج مدرسه تخریب شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با تاکید بر اینکه سرانه اختصاصی جهت برف روبی مدارس به ادارات آموزش و پرورش استان واریز شده است از مدیران و روسای آنان خواست تا هرچه سریع تر و با تلاش مضاعف و با بهره گیری از کمک اهالی منطقه، دهداران، دهیاران، اولیای مدرسه و مدیران اجرایی منطقه یا شهرستان، اقدام به برف روبی سقف مدارس کنند تا از خطرات احتمالی ریزش مدارس جلوگیری شود .

وی با بیان اینکه تاکنون پنج مدرسه به علت بارش شدید برف در استان تخریب شده، گفت: با وجود تمامی تدابیر اندیشیده شده توسط آموزش و پرورش استان و ادارات تابعه پنج مدرسه در مناطق مختلف استان شامل مدرسه ای در اطاقور، رحیم آباد، تولمات و املش 70 تا 100 درصد تخریب شده اند.

حاجتی به تعطیلی مدارس اشاره و تصریح کرد: بارش شدید برف در هفته جاری از شنبه، 12 بهمن ماه باعث تعطیل شدن مدارس استان شده است که این امر تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

 

 آماده‌باش اورژانس در بحران برف

دکتر محمدتقی طالبیان، رییس اورژانس کشور از آماده‌باش اورژانس در شرایط جوی کنونی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط جوی کنونی، افزایش برودت هوا، بارش باران و برف و افزایش حوادث جاده ای در گردنه های اصلی، پرتردد،‌حادثه خیز و برف گیر کشور و همچنین احتمال بروز حوادث غیرمنتظره همانند ریزش کوه، سقوط بهمن ،آب گرفتگی و انسداد راه‌ها ، کاهش زمان رسیدن به بالین بیمار و افزایش امنیت خاطر مسافران حضور پررنگ نیروهای اورژانس و ارائه خدمات مطلوب فوریتهای پزشکی به مسافران و هموطنان در این راستای علاوه بر استقرار تمامی آمبولانسهای اورژانس 115، ‌تمامی پایگاه های اورژانس 115 و همچنین پایگاه‌های امداد هوایی برای ارائه خدمات پزشکی به افراد حادثه دیده نیز در آماده باش کامل قرار دارند.

وی با بیان اینکه آمبولانس های 4WD موجود در مراکز آماده و به تجهیزات فنی زمستانی مانند زنجیر چرخ و ...مجهز شده اند، گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای فراخوان نیروهای خارج از شیفت جهت مقابله با شرایط بحرانی مرتبط با سرما و برف‌، تمامی پرسنل اورژانس در مناطق برفگیر در آماده باش کامل قرار دارند.

 

استفاده از ظرفیت‌پایگاه‌های اورژانس‌ برای اسکان حادثه‌دیدگان

به گفته طالبیان، تدابیر لازم برای ذخیره مواد غذایی،‌ دارو و وسایل گرمایشی در پایگاه های مستقر در گردنه‌های برف گیر انجام شده، به طوری که این‌ پایگاه‌ها می‌توانند به عنوان سرپناه مورد استفاده در راه ماندگان قرار گیرند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور با بیان اینکه اورژانس کشور برای ارائه خدمات مطلوب پزشکی به مسافران و امدادرسانی در زمستان به حادثه دیدگان حوادث ترافیکی ومحیطی و افزایش پوشش امداد جاده‌ای درنقاط برف‌گیر وحادثه‌خیز تمام توان لجستیکی و نیروی انسانی خود را به کار بسته است، گفت: در این راستا 18 هزار تن از پرسنل مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سراسر کشور (با احتساب اضافه کار)در 810 پایگاه شهری، 1273پایگاه جاده‌ای و در کل 2083پایگاه های شهری و جاده ای با استعداد 3040آمبولانس، 57 اتوبوس امبولانس و 52 موتورآمبولانس به ارائه خدمات به هموطنانمان خواهند پرداخت.

وی افزود: همچنین چهار پایگاه امداد هوایی نیز در آماده باش کاملند.

البته طالبیان آماری در مورد تعداد مراجعه‌کنندگان به اورژانس و تعداد افراد پوشش داده شده صحبتی نکرد.

 

صومعه سرا در محاصره برف

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز گفت:‌ یگان‌های عملیاتی تمام تلاش خود را برای باز کردن مسیرهای صومعه‌سرا به کار بسته‌اند.

وی در تشریح آخرین جزئیات امدادرسانی به مردم برف‌زده گیلان، گفت: شهرستان‌های صومعه‌سرا، فومن، شفت، رضوان‌شهر، رودسر، بندرانزلی و رشت بر اثر بارش برف و کولاک شدید دچار حادثه شده‌اند.

وی با بیان اینکه 247 امدادگر در حال حاضر مشغول امدادرسانی به این مناطق هستند، گفت: امدادگران به 1500 نفر امدادرسانی کرده و نسبت به اسکان 800 نفر اقدام کردند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام خبر رهاسازی 211 دستگاه خودروی گرفتار در برف و کولاک، گفت: همچنین امدادگران 45 نفر از مردم را که بر اثر برف و سرما دچار مصدومیت شده بودند، به مراکز درمانی منتقل کردند.

درخشان با اعلام نجات جان 12 زن باردار از یخ‌زدگی، گفت: میان افراد پتو، بسته غذایی و نان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت امدادرسانی به شهرستان صومعه‌سرا، تیم‌هایی از استان‌های معین از جمله اردبیل، قزوین، همدان و تهران به این منطقه اعزام شده است، گفت: نکته قابل توجه آن است که همچنان راه‌های دسترسی به این شهرستان‌ مسدود است و تلاش برای برقراری ارتباط با این روستا همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی به برف‌زدگان مازندران با بیان اینکه هفت شهرستان تنکابن، رامسر، عباس‌آباد، چالوس، فریدون‌کنار، نور و نوشهر پوشیده از برف شده است، گفت: امدادگران به 11 هزار و 900 نفر در این استان امدادرسانی کرده‌اند و نسبت به رهاسازی 621 دستگاه خودرو که در برف محبوس شده بودند، اقدام کردند.

درخشان با اشاره به فعالیت حدود 800 امدادگر در مازندران، گفت: 65 نفر از مردم این منطقه دچار مصدومیت شده بودند و توسط امدادگران به بیمارستان منتقل شده که در میان این افراد، دو زن باردار نیز به علت نیاز بیشتر به درمان،‌ به بیمارستان منتقل شدند.

وی با اعلام ورود محموله پنج تنی اقلام غذایی و زیستی به مازندران، گفت: تاکنون 6400 بسته غذایی، 49 هزار قرص نان و بیش از 14 هزار بطری آب‌ معدنی میان افراد توزیع شده است و امدادگران استان‌های البرز، سمنان، تهران و خراسان رضوی برای امدادرسانی به مردم این منطقه، راهی مازندران شده‌اند.

 

بیانیه ستادکل نیروهای مسلح

ستاد کل نیروهای مسلح نیز در اطلاعیه‌ای از یگان‌های نیروهای مسلح در مناطقی که به لحاظ وضعیت آب و هوایی دچار مشکل شده‌اند خواست در کمک‌رسانی به مردم از امکانات و توانمندی‌های نیروی انسانی و تجهیزاتی خود استفاده کنند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: اگرچه طی روزهای گذشته کمک‌ها و مساعدت‌های قابل ملاحظه‌ای از سوی نیروهای مسلح و بسیج بعمل آمده است لیکن انتظار است با افزایش کمک‌ها در رفع مشکلات بوجود آمده اهتمام بیشتری بعمل آید.

 

دغدغه بزرگی به نام آزمون کارشناسی ارشد

دکتر توکلی - مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور بدون اشاره به شرایط داوطلبان در استانهای شمالی اعلام کرد که آزمون کارشناسی ارشد 93 از فردا صبح ساعت 8 برگزار می‌شود و درب‌های حوزه امتحانی در نوبت صبح فردا رأس ساعت 7:30 و در نوبت عصررأس ساعت 14 بسته خواهد شد.

این در حالی است که تعداد قابل توجهی از داوطلبان این آزمون در تماس با ایسنا، از مسدود بودن راه‌ها و عدم امکان رسیدن به مسیرهای اصلی می گفتند و خواستار رسیدگی به این شرایط را داشتند.

 

ادامه بارش‌ها و یک سوال ساده!

بحران مدیریت در مدیریت بارش شدید برف در شمال کشور در حالی چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور ، طی 24 ساعت آینده بسیاری از مناطق کشور شاهد ادامه بارش برف خواهد بود و علاوه بر استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، البرز، تهران، اردبیل، زنجان، خراسان رضوی، مرکزی، قزوین، اصفهان، کردستان و قم بارش برف در سایر استان‌های کشور از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز در حالی آغاز شده است که این پرسش مطرح است که آیا سایر استان‌ها تدابیر لازم را برای رویارویی با بارش سنگین برف اتخاذ کرده‌اند؟

 

انتهای پیام

           

               


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: برف,