اظهارات استاد مرتضی خاتمی درباره‌ی «رستاخیز»
تاريخ : دو شنبه 5 اسفند 1392 | 17:53 | نويسنده : سید جواد

19-462.jpg                        

استاد سید مرتضی خاتمی خوانساری‌ فقیه اهل بیت (ع) در واکنش به انتقادهای مطرح شده درباره‌ی فیلم سینمایی «رستاخیز» آن را فیلمی قابلِ تقدیر دانست و نمایشِ چهره امام‌زادگان و حضرت عباس در آن را بی‌اشکال دانست و گفت که پیش از این هم این چهره‌ها به نمایش درآمده‌اند.

 

خاتمی در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،درباره انتقادها به فیلم سینمایی «رستاخیز» بیان کرد: من از این انتقادها تعجب می‌کنم چون کارگردان و عوامل برای این فیلم زحمت بسیاری کشیده و فضا را بسیار خوب درآورده بودند.

 

وی با رد ایرادات محتوایی و فرمی که به فیلم شده بود، گفت:به طورِ طبیعی وقتی سوژه‌ای در فیلم کار می‌شود به همین شکل درمی‌آید. یعنی فیلم، سوژه‌ای را تعقیب می‌کند و درکنار آن مسایل دیگری را نیز مطرح می‌کند. مثل «مختارنامه» که یک نگاه تاریخی دارد و مسایل را در درونِ آن با زندگی مختار پیگیری می‌کرد.

 

استاد خاتمی که دارای فقاهت است در واکنش به انتقادها به نمایش چهره امام زاگان با اشاره به مراسم تعزیه‌خوانی که در ایران معمول و رایج است، بیان کرد: در مراسمِ تعزیه‌خوانی هم ، چهره فردی که به جایِ امام‌زادگان و حضرت ابالفضل سخن می‌گوید و تعزیه‌خوانی می‌کند نشان داده می‌شود و تنها زمانیکه قرار است جایِ یک زن تعزیه‌خوانی شود از روبند استفاده می‌شود ازین رو این اَمر بسیار طبیعی است و به نظرِ من هیچ اشکالی ندارد ، اتفاقا ما در تعزیه‌خوانی‌ها فضایِ بسیار محدودی داریم اما در این فیلم بسیار خوب همه چیز اجرا شده بود و حتی مخالف‌خوانی‌ها هم به شکل بسیار حرفه‌ای اجرا شده بود.

 

او در ادامه بیان کرد: صحنه‌ها بسیار خوب درآمده بود و من که در این 60 سال همیشه تعزیه‌خوانی دیده‌ام و بسیار با این گفته‌ها و روایت‌ها مانوس هستم فکر می‌کنم آنچه بیان شد انطباق بسیاری با اصل ماجرا داشت و زحمت زیادی برای همه چیز کشیده شده بود. فکر می‌کنم بهتر از این نمی‌شد، فیلم دیگری ساخت. در واقع حادثه عاشورا را هرکسی به شکلی بیان می‌کند؛ مداحی‌ها به بخشی از این واقعه می‌پردازند، علما در جلسات سخنرانی به گونه دیگری آن را مطرح می‌کنند و در فیلم هم به گونه دیگری بیان می‌شود. یک فیلم دو ساعته که نمی‌تواند تمام وقایع چند روزه عاشورا را به تصویر بکشد و یا تمام پیام‌ها را به درون خود وارد کند. همان قدری هم که در این فیلم بیان شده بود کافی بود و قابل تقدیر است.

 

استاد خاتمی در پایان با اشاره به نمایش تصویر حضرت مریم و دیگر معصومین در بسیاری از فیلم و سریال‌ها بیان کرد:چطور ما چهره حضرت مریم و حضرت زکریا را در فیلم‌های خود نشان می‌دهیم و یا چهره حضرت یوسف از کودکی تا میانسالی نمایش داده می‌شود. جناب ذکریا و حضرت یوسف هم از پیامبران الهی بودند اما اشکالی ندارد و مردم این را تشخیص می‌دهند که اینها فیلم است حتی یوسفی که در قرآن توصیف شده، مسلماً بسیار زیباتر از یوسفِ سریالی است که ما دیده ایم. بنابراین نمایش چهره‌های دیگر هم اشکالی ندارند.

 

انتهای پیام


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: رستاخیز, خوانسار, خاتمی, انتفاد,